سین مگ از انیمیشن سوپرماریو و برادران چه می‌دانیم؟ | صحبت‌های تیم سازنده - سین مگ

به‌لطف همکاری شرکت نینتندو و استودیو ایلومینیشن، ماریو و دوستانش این فرصت را دارند تا یک بار برای همیشه بر پرده‌ی نقره‌ای بدرخشند.

«اقتباس‌های ویدیوگیمی»‌ را می‌توان یکی از عبارت‌های ممنوعه در دایره‌المعارف جهان گیم به‌حساب آورد. طی ۲۰ سال گذشته (و حتی بیشتر) آنقدر فیلم‌های اقتباسی عجیب و غریب از روی بازی‌ها ساخته شده‌ که به‌محض انتشار خبرهای تازه مبنی بر تولید اقتباس‌های ویدیوگیمی جدید، یک مشت خاطرات اذیت‌کننده (PTSD) از فیلم‌های ویدیوگیمی هچل‌هفتی که دیده بودیم در ذهنمان مرور می‌شدند. حالا و به‌لطفا محصولات انصافا خوش‌ساخت و باکیفیتی مثل سریال Arcane که طی سالیان اخیر تولید و پخش شده‌اند، دیگر به‌اندازه‌ی قبل نسبت‌به فیلم‌ها/انیمیشن‌های ویدیوگیمی ناامید نیستیم.

محصولات و جهان‌های بسیار گیرا ویدیوگیمی اخیرا توجه حجم بالایی از فیلم‌سازان را به‌خود جلب کرده‌اند؛ با وجود تولید محصولاتی همچون سریال The Last of Us، سری انیمه‌ای سایبرپانک، سری انیمه‌ای Nier Automata و بیشتر، حداقل کمتر از قبل نسبت‌به آینده فیلم‌ها/انیمیشن‌های ویدیوگیمی بدبین هستیم؛ البته که شرایط انیمیشن‌های ویدیوگیمی بسیار بسیار بهتر از همتایان لایو-اکشن‌شان است. انیمیشن Super Mario Bros را می‌توان یکی از آن اقتباس‌های مهم به‌حساب آورد که قرار است یکی از نمادهای جهان گیم یعنی ماریو را ماه آینده بر پرده‌ی نقره‌ای ببرد. به‌این بهانه و به‌دنبال نگارش یک مقاله‌ی تازه با این موضوع در نشریه توتال فیلم (Total Film) تصمیم گرفتیم تا ضمن ترجمه‌ی مطلب مورد بحث، تمام اطلاعات موجود از انیمیشن Super Mario Bros را در این مقاله گرد‌آوری بکنیم.

تصویری از ماریو در انیمیشن سوپر ماریو

با وجود چندین دهه نوآوری در خلق مکانیزم‌ها و ماجراهای سرگرم‌کننده برای بازیکنان، سری ماریو در صنعت سینما یادآور فیلمی است که بازیکنان هرگز دوست ندارند ‌آن را به‌یاد بیاورند. اثری که از آن به‌عنوان یکی از نمادهای شکست در خلق اقتباس‌های ویدیوگیمی در سینما یاد می‌شود. کمپانی نینتندو و استودیو انیمیشن‌سازی ایلومینیشن اما قصد دارند تا با انیمیشن سوپر ماریو، تمام آن خاطرات بد را به‌‌دست فراموشی بسپرند. مایکل جلنیک (Micheal Jelenic) و آرون هووارث (Aaron Hovarth) با سابقه‌ی کارگردانی انیمیشن Teen Titans Go! حالا سکان کارگردانی انیمیشن ماریو را در دست دارند. هووارث در خصوص حمایت‌های شرکت نینتندو در جریان تولید انیمیشن ماریو چنین می‌گوید:

«تمام اهداف و تلاش‌های ما چه در داستان‌سرایی و چه در نمایش جلوه‌های بصری، بر این محوریت قرار داشت که بتوانیم اثری کاملا وفادار و بازتاب‌دهنده‌ی مولفه‌های سری ماریو را خلق بکنیم. شرکت نینتندو در تمامی مراحل این روند همراه ما بود.»

تصویری از ماریو در انیمیشن سوپر ماریو

سری بازی‌های ماریو از آن آثاری هستند که حتی اشخاصی که اهل تجربه‌ی ویدیوگیم نیستند هم اسم آن‌ها را شنیده‌اند یا حداقل یک بار آنان را تجربه کرده‌اند. بازی‌های ماریو هرچقدر که با هر قسمت تازه، مولفه‌های روند (گیم‌پلی) و مکانیزم‌های آن را مفرح‌تر می‌کردند، آنقدرها در ضمینه‌ی داستان‌سرایی وارد نمی‌شدند و صرفا با پیرنگ‌های بسیار ساده‌ی داستانی، بهانه‌ای برای بپر بپرهای متوالی و تجربه‌ی گیم‌پلی مفرح سری ماریو را فراهم می‌کردند. به‌همین دلیل برای افرادی که در انتظار تماشای انیمیشن سوپر ماریو هستند، این سوال ممکن است ایجاد شود که در انیمیشن مورد بحث ما چه داستانی روایت خواهد شد؛ آرون هووارث در این خصوص چنین می‌گوید:

«داستان انیمیشن تقریبا یک روایت آغازین (Origin Story) است. قصه‌ای که شروع ماجراجویی‌های ماریو را برایمان تعریف می‌کند. داستانی که روایت می‌کند چطور ماریو به همان سوپر ماریو محبوبمان تبدیل می‌شود. در این داستان، ماریو و لوئیجی دو لوله‌کش معروف، موسوم به پسرهای یقه‌آبی هستند که همراه با خانواده‌شان از ایتالیا به آمریکا (محله بروکلین) مهاجرت می‌کنند اما به‌طور ناگهانی از امپراتوری قارچ‌ها سر در می‌آورند.»

غافلگیری ماریو در انیمیشن The Super Mario Bros. Movie

در خصوص نحوه‌ی داستان‌سرایی اما ظاهرا تیم تولید اثر، شکل پیشروی بازیکنان در جریان گیم‌پلی سری ماریو را در قالب یک جنس خاص از داستان‌سرایی ترجمه کرده‌اند. هووارت این موضوع را بدین شکل توضیح می‌دهد:

«زمان که سری ماریو را تجربه می‌کنید، بازی تا زمانی که از تجربه‌ی آن دست نکشیده‌اید ادامه پیدا می‌کند. ما تجربه‌ی بازیکن در این آثار را در قالب یک جنس از داستان‌سرایی به انیمیشن ماریو منتقل کردیم.»

کریس پرت، بازیگر و گوینده ماریو در انیمیشن Mario

بدون شک یکی از نقاط عطف پیرامون این انیمیشن، به انتخاب کریس پرت برای ایفای نقش ماریو برمی‌گردد. خبری که واکنش گسترده‌ی جامعه‌ی هواداران این سری را به‌همراه داشت. تیزرهای اولیه‌ی فیلم با وجود اینکه جزئیات زیادی از اجرای پرت در نقش ماریو را بازتاب نمی‌دادند اما به‌محض رسانه‌ای شدن موضوع انتخاب پرت برای ایفای نقش مذکور، هواداران نسبت‌به این مسئله بسیار بدبین شدند. هووارث در این‌خصوص چنین می‌گوید:

«انتخاب کریس برای ما بسیار منطقی و قابل توجیه بود. او در ایفای نقش یک قهرمان یقه آبی با قلبی بزرگ، بسیار توانا است. او بهترین انتخاب برای ماریویی است که در این انیمیشن به‌تصویر کشیده‌ایم.»

یکی از موضوعاتی که دو کارگردان اثر روی ارائه‌ی صحیح آن حساسیت زیادی به‌خرج داده‌اند، بهره‌گیری پرت از لهجه‌ی منطقه‌ی بروکلین شهر نیویورک در ادا کردن دیالوگ‌ها است. مایکل جلنیک پیرامون این قضیه می‌گوید:

«ما به‌طور ویژه روی این موضوع کار کردیم تا ماریو یک مقدار لهجه‌ی بروکلینی داشته باشد. کریس می‌تواند شخصیتی را اجرا کند که قهرمان و بامزه است و در عین حال، یک انسان کاملا معمولی هم به‌شمار می‌رود.»

ماریو  و لوئیجی در انیمیشن سوپر ماریو

همانطور که در نام این انیمیشن (برادران سوپر ماریو/Super Mario Bros) می‌بینیم، این قصه فقط درباره‌ی ماریو نیست  و برادرش لوئیجی هم یکی از مولفه‌های مهم داستان به‌شمار می‌رود. در واقع برعکس بازی‌های ماریو که در جریان آن‌ها ماریو برای نجات پرنسس پیچ با شخصیت‌هایی مثل باوزر وارد مبارزه می‌شد، حالا در این انیمیشن ماریو را می‌بینیم که برای نجات برادرش لوئیجی از چنگ باوزر و افرادش، وارد یک ماجراجویی خطرناک می‌شود. هووراث در این خصوص توضیح می‌دهد:

«ماریو در بازی‌ها باید پرنسس پیچ را نجات می‌داد و حالا، نوبت به‌نجات برادرش لوئیجی رسیده است. برای انجام این کار، او باید یک سفر حماسی را آغاز بکند. در نتیجه لوئیجی که یک شخصیت نسبتا ترسو و محتاط به‌حساب می‌آید، خودش را در بدترین موقعیت ممکن پیدا می‌کند. جایی که باید زیر شکنجه‌ها و مجازات‌های عجیب باوزر دوام آورده و زنده بماند.»

تصویری از پرنسس پیچ در انیمیشن سوپر ماریو

پرنسس پیچ در انیمیشن ماریو یک نقش محوری‌تر از آنچه که در بازی‌ها داشت را ایفا می‌کند. او باعث می‌شود تا ماریو برای عملیات نجات برادرش از چنگ باوزر، قوی‌تر و آماده‌تر شود. طبق صحبت‌های تیم کارگردانی اثر، آن‌ها با الهام از نقش کاراکتر پیچ در بازی ۳D World از سری ماریو، شخصیت او در انیمیشن را پرداخت کرده‌اند. هووارث در این باره چنین توضیحی را ارائه داده است:

«قصه‌ی همیشگی نجات پرنسس پیچ توسط ماریو، برای این انیمیشن خیلی سرراست و ساده است. پیچ در بازی ۳D World پادشاه یک سرزمین است که به داد قورباغه‌های بی‌پناه می‌رسد. با خودمان فکر می‌کردیم که یک شخصیت چقدر باید قدرتمند باشد تا از پس کمک به‌این حجم از افراد نیازمند بربیاید. موردی که ایده‌ی تبدیل کردن او به شخصی که ماریو را برای یک نبرد ذهنی بزرگ آماده می‌کند، تبدیل شد.»

جک بلک، صداگذار نقش Bowser در انیمیشن ماریو

نمی‌توان این حقیقت را پنهان کرد که انیمیشن ماریو از منظر انتخاب بازیگر واقعا اثری جذاب است. دیدن نام جک بلک به‌عنوان ایفاکننده‌ی نقش باوزر برای پی بردن به این موضوع کافی است. بلک با انرژی و کاریزمای منحصر‌به‌فردی که دارد، احتمالا یک اجرای دیدنی را برای هواداران ماریو ترتیب داده است. هووراث در این خصوص چنین می‌گوید:

«وقتی که نام جک بلک برای این نقش مطرح شد، با خودم گفتم که این ایده فوق‌العاده است. مشخصه‌های باوزر با مواردی همچون شاخص‌های تماتیک موسیقی راک، زنجیرها و دروازه‌های آهنی مترادف می‌شود. حتی قلعه‌ی او مثل چیزی است که روی پوستر یک آلبوم موسیقی متال می‌بینیم. حس کردیم حجم بالایی از ارتباطات بنیادین میان شخصیت باوزر و جک بلک وجود دارد. کاری که بلک در اجرای خود به‌شکلی تحسین‌برانگیز انجام می‌دهد، این است که می‌تواند اجراهایی بسیار متنوع و شاید بی‌ربط مثل حالت‌های ترسناک، بسیار خنده‌دار و حتی آسیب‌پذیر را در کسری از ثانیه به‌نمایش بگذارد.»

انیمیشن سوپر ماریو برای اکران در تاریخ ۱۸ فروردین برنامه‌ریزی شده است. فکر می‌کنید ماریو هم به‌یکی دیگر از اقتباس‌های ویدیوگیمی باکیفیت که اخیرا تولید و پخش شدند تبدیل خواهد شد و خاطرات آن فیلم قدیمی که حسابی همه را شاکی کرد را به‌دست فراموشی می‌سپارد یا نه؟ دیدگاهتان را برای سین مگ بنویسید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 35 views بار دسته بندی : مقالات سینمایی تاريخ : 6 آوریل 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها