سین مگ معرفی مستند Rising Phoenix | جایی برای ناامیدی نیست - سین مگ

در این مقاله به‌معرفی مستند Rising Phoenix، مستندی به‌کارگردانی مشترک ایان بونهوت و پیتر اتدگی می‌پردازیم که قدرت و عزم باورنکردنی ورزشکاران پارالمپیک و چالش‌هایی که در زندگی روزمره و رقابت‌ها با آن‌ها روبه‌رو هستند را به‌تصویر می‌کشد.

مستند Rising Phoenix، یک فیلم مستند محصول سال ۲۰۲۰ به‌کارگردانی ایان بونهوت و پیتر اتدگی است. این فیلم تاریخچه و وضعیت فعلی بازی‌های پارالمپیک را بررسی می‌کند که حال دیگر به‌سومین رویداد ورزشی بزرگ جهان تبدیل شده است. مستندی «ظهور ققنوس» شامل مصاحبه با چند ورزشکار پارالمپیک از جمله ژان باپتیست آلیزه، رایلی بت، الی کول، تاتیانا مک فادن و جانی پیکاک است. این فیلم در ۲۶ اوت ۲۰۲۰ از سرویس استریم نتفلیکس منتشر شد.

بازی‌های پارالمپیک یک رقابت ورزشی بین‌المللی بزرگ برای ورزشکاران دارای معلولیت‌های جسمی است. این بازی‌ها هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شوند و به‌طور متناوب در دو بخش، یعنی بازی‌های تابستانی و زمستانی برگزار می‌شوند. پارالمپیک از نظر مقیاس حضور شرکت‌کننده‌ها و سازماندهی فوق‌العاده‌ای که در سال‌های اخیر داشته، با بازی‌های المپیک قابل مقایسه است و به‌بزرگ‌ترین رویداد چند ورزشی جهان برای افراد دارای معلولیت جسمی و ذهنی تبدیل شده است. اولین دوره بازی‌های پارالمپیک در سال ۱۹۶۰ در رم ایتالیا برگزار شد و از آن زمان تاکنون این بازی‌ها در شهرهای مختلف جهان از جمله توکیو، پکن و ریودوژانیرو برگزار شده است.

ژان باپتیست آلیزه در مستند Rising Phoenix

بازی‌های پارالمپیک دارای طیف گسترده‌ای از ورزش‌ها از جمله دوومیدانی، شنا، بسکتبال با صندلی چرخ‌دار و راگبی با صندلی چرخ‌دار و بسیاری دیگر از ورزش‌های جذاب و تماشایی است. این بازی‌ها بستری برای ورزشکاران دارای معلولیت فراهم می‌کند تا مهارت‌های خود را به‌نمایش بگذارند و در بالاترین سطح مسابقات حرفه‌ای به‌رقابت بپردازند. بازی‌های پارالمپیک و بازی‌های المپیک دو مورد از بزرگ‌ترین رویدادهای ورزشی هستند که بهترین ورزشکاران سراسر جهان را در یک محل گردهم می‌آورند. تفاوت اصلی بین این دو این رویداد است که درحالی‌که اکثر شرکت‌کنندگان در المپیک دارای توان بدنی صددرصدی هستند، شرکت‌کنندگان در پارالمپیک تحت‌تأثیر نوعی ناتوانی جسمی یا ذهنی قرار دارند.

المپیک و پارالمپیک هر چهار سال یک بار در دو بخش برگزار می‌شوند، المپیک تابستانی و المپیک زمستانی. باتوجه‌به‌توافق مشترک بین کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) و کمیته بین‌المللی پارالمپیک (IPC)، بازی‌های پارالمپیک تابستانی بلافاصله پس از پایان بازی‌های المپیک تابستانی در همان شهری برگزار که بازی‌های المپیک برگزار شده است. به‌همین‌ترتیب، پارالمپیک زمستانی پس از المپیک زمستانی در همان شهر برگزار می‌شود. همچنین در مورد ورزش‌های برگزارشده در بازی‌ها و همچنین نحوه حضور کشورهای اعضای این کمیته که در رویداد پارالمپیک شرکت می‌کنند، تفاوت‌های جزئی وجود دارد. بااین‌حال، تفاوت اصلی بین المپیک و پارالمپیک ماهیت شرکت‌کنندگان است.

رایلی بت در مستند Rising Phoenix

فیلم مستند Rising Phoenix نقدهای مثبتی از سوی منتقدان دریافت کرده است و امتیاز آن در سایت Rotten Tomatoes براساس نظرات ۲۱ منتقد، ۸۶ است و این امتیاز بسیار خوبی برای یک مستند است که معمولاً منتقدان سخت‌گیری روی مستندها نظر می‌دهند. این مستند به‌دلیل به‌تصویر کشیدن بازی‌های پارالمپیک و ورزشکارانی که در آن رقابت می‌کنند و توجه تیم سازنده به‌جزئیات رفتاری و اخلاقی این ورزشکاران و البته افرادی که برگزارکننده این رویداد بزرگ هستند، بسیار مورد ستایش قرار گرفت. این فیلم مستند قدرت و عزم باورنکردنی ورزشکاران و چالش‌هایی که در زندگی روزمره و رقابت‌های مختلف با آن‌ها روبه‌رو هستند را برجسته می‌کند. این مستند همچنین برخی از مسابقات جذاب پارالمپیک را پوشش می‌دهد، از جمله بازی‌های فوق‌العاده جذاب سال ۱۹۸۰، زمانی‌که اتحاد جماهیر شوروی از میزبانی خودداری کرد، زیرا آن‌ها می‌گفتند که افراد معلولی در کشور آن‌ها وجود ندارد. 

فیلم مستند Rising Phoenix داستان ۹ ورزشکار پارالمپیک و سفرهای آن‌ها در رقابت‌های پارالمپیک را برای تماشاچی به‌تصویر می‌کشد. ژان باپتیست آلیزه، متولد ۱۰ مه ۱۹۹۱ یکی از این ورزشکاران است؛ ورزشکار فرانسوی که معلولیت وی مربوط‌به‌قطع استخوان درشت نی می‌شود که در دوی سرعت و پرش طول تخصص دارد. او نماینده فرانسه در بازی‌های پارالمپیک ۲۰۱۶ بود. رایلی بت استرالیایی دیگر شخص معرفی‌شده در مستند است، متولد ۲۲ مه ۱۹۸۹ و بازیکن رشته راگبی با صندلی چرخ‌دار که او در پنج بازی پارالمپیک حضور داشت و دو مدال طلا و یک مدال نقره کسب کرده است.

الی کول در مستند Rising Phoenix

و همچنین ورزشکاری معروف چون الی ویکتوریا کول در این مستند معرفی می‌شود که متولد ۱۲ دسامبر ۱۹۹۱ است؛ شناگر استرالیایی بازنشسته مسابقات پارالمپیک و البته بازیکن بسکتبال با صندلی چرخ‌دار. او پس از قطع شدن پایش به‌دلیل بیماری سرطان، شنا را به‌عنوان بخشی از برنامه توان‌بخشی خود آغاز کرد و خیلی سریع‌تر از آنچه مربیان پیش‌بینی کرده بودند، نه‌تنها در توان‌بخشی که به‌صورت حرفه‌ای در این رشته پیشرفت کرد. او شنای رقابتی را در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد و برای اولین‌بار در مسابقات جهانی شنای IPC در سال ۲۰۰۶ در رقابتی بین‌المللی حضور یافت و در آن‌جا مدال نقره گرفت. این بانوی نماد قدرت، شجاعت و پشتکار، نماینده استرالیا در مسابقات پارالمپیک ریودوژانیرو ۲۰۱۶، بازی‌های مشترک‌المنافع ۲۰۱۸ و پارالمپیک ۲۰۲۰ توکیو بود. الی کول با کسب هفدهمین مدال پارالمپیک خود در توکیو، با شش مدال طلا، پنج نقره و شش مدال برنز از چهار بازی پارالمپیک، پرافتخارترین ورزشکار زن پارالمپیک استرالیا است.

ایان بونهوت و پیتر اتدگی چندین فیلم را با هم کارگردانی کرده‌اند. یکی از آثار قابل‌توجه آن‌ها فیلم مستند و بیوگرافی McQueen (مک‌کوئین) محصول ۲۰۱۸ است که براساس زندگی و حرفه طراح مد بریتانیایی، الکساندر مک‌کوئین ساخته شده است. این مستند به‌خاطر نمایش زندگی و حرفه مک‌کوئین مورد تحسین قرار گرفت و فروش جالب بیش از ۲.۶ میلیون دلاری برای در ژانر مستندها داشت. الکساندر مک‌کوئین، طراح مد بریتانیایی بود و او برند الکساندر مک‌کوئین خود را در سال ۱۹۹۲ ثبت کرد و از سال ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ طراح اصلی Givenchy بود. طراحی‌های جسورانه مک‌کوئین به‌خاطر ویژگی‌های رمانتیک و عناصر خشن و گروتسک‌شان معروف بودند. دستاوردهای او در زمینه مد، چهار جایزه طراح سال بریتانیا و همچنین جایزه طراح بین‌المللی سال CFDA را در سال ۲۰۰۳ برای او به‌ارمغان آورد. مک‌کوئین در سال ۲۰۱۰ در سن ۴۰ سالگی بر اثر خودکشی درگذشت. ایان بونهوت و پیتر اتدگی با ساخت این مستند توانایی خود را در مستندسازی نشان دادند و چراغ سبز ساخت مستند بزرگی چون Rising Phoenix را از تهیه‌کنندگان دریافت کردند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 19 views بار دسته بندی : مقالات سینمایی تاريخ : 27 ژانویه 2024 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها